Druk om te digitaliseren? Zet de 1ste stap naar een veerkrachtige organisatie

Je kan geen blog openen zonder het woord ‘digitaal’ te lezen. Met woorden als ‘disruptief’, wordt de noodzaak van de verandering nog meer kracht bij gezet. En inderdaad, niemand ontkent dat de digitale transformatie de wereld op zijn kop zet. Wat betekent dit voor jouw organisatie?

Radicaal veranderen als remedie

digitaliseringDe digitalisering staat op de radar van elke bedrijfsleider. Een niet te onderschatten uitdaging waarvoor het antwoord wordt gezocht in ‘digital readiness metingen’ en ‘digital readiness checklists’. Het advies is om ‘radicaal’ de huidige technologie, interne processen en organisatie om te gooien, om de komende 5 jaar te overleven. De meerderheid van bedrijfsleiders twijfelt er dan ook aan of hun organisatie werkelijk klaar is om hun digitale strategie te realiseren.[1]

En terecht, het managen van elke verandering in een organisatie is en blijft een complex gegeven. Wie ‘moet’ veranderen ziet enkel een grote berg voor zich en gaat met zijn hakken in de grond staan. Bovendien blijkt dat zelfs succesvolle bedrijven inertie vertonen wanneer ze te sterk vasthouden aan de succesformule die hen voordien doorheen verandering loodste.[2]

De druk op bedrijven en bedrijfsleiders gaat niet verminderen, eerder versnellen.[3] In essentie gaat het er om als organisatie veerkracht te (blijven) vertonen in een continue veranderende wereld.

Wat kan jij als bedrijfsleider doen?

Iets, dat is zeker, maar ga niet paniekerig aan de slag. Veerkracht zit in het DNA van je organisatie en veerkracht bereik je pas door verandering systematisch te benaderen en structureel in te bouwen.
Er zijn twee (relatief) eenvoudige principes die veerkracht in een organisatie brengen.

Ten eerste zorg je dat je gecombineerd inzet op de juiste dingen voor je medewerkers nl. creëer de gelegenheid om anders te denken en te doen, stimuleer leren en werk aan relevante vaardigheden én motiveer medewerkers om buiten hun dagelijkse realiteit te kijken.

Ten tweede, hou de verandering telkens zo klein mogelijk, want hoe kleiner de stap, hoe makkelijker ze wordt gezet.[4]

Voorbeelden zijn:

  • Voorzie tijd en ruimte om kennis te delen, nieuwe inzichten te krijgen en nieuwe ideëen te ontwikkelen bv. cross-team events, meet ups, hackaton,.. (gelegenheid en motivatie).
  • Start met prototyping. Deze methodiek leert om op korte tijd ideeën concreet uit te werken en te testen. Het genereert een cultuur waar medewerkers mogen falen en snel leren schakelen om weer beter te doen (leren).
  • Geef onmiddellijk feedback op gedrag van medewerkers in een gelijkwaardig gesprek ipv
    maandelijks/jaarlijks te evalueren.[5] Dit vergroot de impact en versnelt het leerproces (leren en motivatie).
  • Deel complimenten en klachten van klanten en maak ze zichtbaar in je organisatie. Zo krijgt het werk betekenis en groeit de motivatie om beter te doen (leren en motivatie).

Heb je twijfel waar te beginnen, zet dan de eerste stap naar een veerkrachtige organisatie met bovenstaande voorbeelden. Wil je meer meer weten of ben je klaar voor de volgende stap, contacteer ons dan op tellmemore@crossroad.be.

 

Door Nina Vander Stichele

 

[1]  “Digital Transformation in the Age of the Customer”, Forrester Consulting, 2015
[2]  “Why good companies go bad”, Donald Sull, Harvard Business Review, 1999
[3]  “Het tweede machine tijdperk”, Erik Brynjolfsson & Andrew McAfee, 2014
[4]  “Switch”, Dan & Chip Heath, 2010
[5] “Is een evaluatiegesprek zinloos?”, jobat.be, 2015